Tí, čo odchádzajú – tí, čo zostávajú
V tretej časti Neapolskej ságy sa z dievčat Eleny a Lily stávajú ženy. Lila, ktorá sa v šestnástich vydala, má malého syna, opustila manžela a výhody, ktoré jej prinášalo manželstvo, a pracuje ako robotníčka vo fabrike. Elena odišla zo štvrte, skončila vysokú školu a vydala úspešný román.
Otvorili sa jej dvere do sveta vzdelaných ľudí. Obe ženy sa snažia prebúrať múry väzenia, ktorým je život v biede, nevedomosti a podriadení sa. Plávajú v mori príležitostí, ktoré priniesli sedemdesiate roky. A predsa ich stále spája silné puto, ktoré nemôžu preťať žiadne vonkajšie okolnosti.
„Vzťahy medzi ženami sa neriadia takými pevnými pravidlami ako priateľstvá mužov. Chcela som prerozprávať, ako celoživotné priateľstvo dvoch žien dokáže uniesť a prežiť dobré a zlé pocity, závislosť a emancipáciu, vzájomnú podporu a zradu.“ – Elena Ferrante
„Ak ste nečítali romány Eleny Ferrante, je to akoby ste nečítali Gustava Flauberta v 1856… Nesporne geniálne.“ – Granta
***
Od vydania románu Geniálna priateľka, prvého dielu Neapolskej ságy, získala Elena Ferrante povesť jednej z najstrhujúcejších, najvnímavejších a najelegantnejších súčasných rozprávačiek. Obľúbili si ju spisovateľky ako Jhumpa Lahiri, Elizabeth Strout, Claire Messud, ako aj kritici a kritičky. Ale nepochybne najväčší úspech zožala u čitateľov a čitateliek, ktorí v jej knihách našli príbehy o ľudských vzťahoch, láske, rodine a priateľstve.
Tí, čo odchádzajú – tí, čo zostávajú
Vydavateľstvo: Inaque.sk
Edícia: Pandora
Počet strán: 352
Dátum vydania: 16. marec 2017
ISBN: 978-80-89737-49-9
Kníhkupectvá: Martinus, Artforum, Panta Rhei, Gorila
O knihe v médiách
„Pôvabné a strhujúce… košatý, a predsa intímny skvost rozprávania.“ – Sonali Deraniyagala
„Ferrante píše so silou vyhradenou výhradne pre hurikány ženských mien.“ – Jennifer Gilmore
„Sviežosť štýlu Eleny Ferrante napĺňajú najpodmanivejšie spodné tóny: echá literárnej histórie.“ – New York Times Book Review
„Elena Ferrante píše bez obmedzení, má silu dotiahnuť každú myšlienku do radikálneho konca a vrátiť sa späť k jej radikálnemu zrodu.“ – New Yorker
„Neapolská sága sa mi zdá spomedzi toho, čo som čítal, tým najlepším literárnym dielom od druhej svetovej vojny.“ – Charles Finch
„Ako Anna Karenina aj Elena a Lila sú nestále, plné túžby a hnevu. Tiež porušujú domácke konvencie, ale fascinuje ma, že Ferrante ich nenechá umrieť, práve naopak, že im uprostred toho chaosu a bolesti dovolí prekvitať.“ – Darcey Steinke
„Ferrante naznačuje záhadnú krásu a brutálnosť ľudského života.“ – Rachel Cusk
„Neapolská sága je takým výnimočným javom v nielen feministickej literatúre vďaka skúmaniu ženského podvedomia.“ – Joan Acocella
„Majstrovské dielo, ktoré nemá obdobu.“ – Jhumpa Lahiri
„Neapolská sága kladie nepríjemné otázky o tom, ako žijeme, ako milujeme, ako sa snažíme žiť v tomto nesmierne nedokonalom svete.“ – Sydney Morning Herald
„Elena Ferrante vykresľuje dievčenský svet a priateľstvo s neskutočnou silou.“ – Gwyneth Paltrow
„Neapolská sága je veľkým románom o ženskom priateľstve, odhaľuje obdiv a závisť, súťaživosť a podceňovanie, čo sú pocity, ktoré mnohé ženy cítia, ale nikdy o nich nehovoria.“ – Economist
„Ak nepoznáte Elenu Ferrante, predstavte si ako Balzac a Sopranovci prepisujú feministické teórie.“ – Times
„Nič podobné tu ešte nikdy nevyšlo.“ – Guardian
„Nikto nepíše ako Elena Ferrante. V jej odvážnych, drzo úprimných románoch sa ozýva krik zúrivosti, ktorá je útokom aj obranou… Príbehy Eleny Ferrante sú surové, nesentimentálne pohľady do sveta ženy, ktorá je neustále ohrozovaná, ktorej identita manželstvom zaniká, prekrýva ju materstvo, mytologizuje túžba. Predstavte si, že sa Jane Austenová nahnevala, a pochopíte, aké strhujúce sú romány Eleny Ferrante.“ – John Freeman, Australian
„Román Tí, čo odchádzajú – tí, čo zostávajú evokuje tep srdca, krv, čo nám prúdi žilami.“ – Repubblica
„Elena Ferrante je dôkazom, že literatúra môže vyliečiť choroby súčasnosti.“ –Mattino
„Knihy Eleny Ferrante sú ako Balzacove romány – ľudské a psychologicky napínavé… Neapolská sága je jedným z najjemnejších portrétov priateľstva medzi ženami v súčasnej literatúre.“ – Megan O’Grady, Vogue