Tomáš Mrva
Tomáš Mrva

Kedy je lietadlo zelenšie ako auto?

Foto: Sergio Morchon (Flickr, licencia Creative Commons)

Väčšina ľudí, ktorí sa v lete chystajú na dovolenku, zrejme uvažuje o výbere dopravného prostriedku najmä z hľadiska financií. Ak by sa náhodou zaujímali o vplyv svojej cesty na životné prostredie, výber nebude ľahký.

Určenie najekologickejšieho spôsobu dopravy je totiž oveľa komplexnejší proces, ako to na prvý pohľad vyzerá. Ak si odmyslíme rôzne absurdné porovnania, ktoré sú vytrhnuté z kontextu, a už pri nich vyšlo aj to, že ísť do obchodu autom je pre planétu šetrnejšie, ako tam ísť pešo, ani seriózne štúdie neposkytujú vždy celú odpoveď.

Zvyčajne sa totiž zameriavajú na spotrebu alebo emisie oxidu uhličitého, a to v priemere na celý dopravný systém. Neberú však do úvahy, že nie je auto ako auto, ani vlak ako vlak. Stačí spomenúť, že ľahké mestské vlaky v Bostone produkujú viac emisií ako podobný systém v San Franciscu, hoci majú nižšiu spotrebu. Háčik je v tom, že elektrina v Bostone sa z 82 percent vyrába z fosílnych palív, kým v San Franciscu je to len 49 percent.

Z toho zároveň vyplýva, že ak je bostonský vlak spolovice plný, jeho emisie na kilometer sú rovnaké ako v prípade stredne veľkého lietadla zaplneného na 38 percent kapacity. Britská Rada pre železničnú bezpečnosť a štandardy pred niekoľkými rokmi priznala, že ak sa priemerná rodina vyberie na výlet dieselovým vlakom, spôsobí dvojnásobne väčšie znečistenie, ako keby išla autom. Teda záleží na tom, akým autom...

Zato moderné vysokorýchlostné vlaky v Španielsku majú v priemere na pasažiera emisie o 29 percent nižšie ako staršie vlaky premávajúce nižšou rýchlosťou.

Viacej vplyvov

Tieto a ďalšie údaje však neuspokojili tím výskumníkov z Medzinárodného inštitútu pre analýzu aplikovaných systémov (IIASA) a Centra pre medzinárodný výskum klímy a životného prostredia (CICERO). Tí sa zamerali aj na to, aký je dosah emisií na klímu v jednotlivých časových úsekoch, ako aj reakciu klimatického systému na emisie, a to nielen oxidu uhličitého, ale aj skleníkových plynov s krátkou životnosťou a aerosólov. Hodnotili aj obsadenosť jednotlivých dopravných prostriedkov a účinnosť ich motorov.

Vypočítali tak takzvaný úplný klimatický dosah pre jednotlivé spôsoby dopravy. Výsledkom je, že najšetrnejšie spôsoby dopravy v prepočte na osobokilometre zostávajú rovnaké (vlak a autobus), ale z dlhodobého hľadiska sú na tom autá horšie ako lietadlá, aj keď rozdiel je minimálny. Dôvod? Autá sú relatívne neefektívne a málo vyťažené.

Jens Borken-Kleefeld z IIASA to vysvetlil na jednoduchom príklade: „Cestovanie osamote veľkým autom môže byť pre klímu rovnako zlé ako cesta lietadlom, ale jazda troch ľudí malým autom môže mať rovnako malý vplyv ako cesta vlakom.“ V číselnom vyjadrení to znamená, že veľké auto obsadené jedným človekom vyprodukuje na tisíc kilometroch 250 kilogramov oxidu uhličitého. Emisie plne obsadeného malého auto na rovnakej trase sú len 50 kilogramov CO2.

Štúdia priniesla aj niektoré pozoruhodné zistenia. Napríklad vlaky majú v prvých rokoch od vypustenia emisií ochladzujúci efekt. Zato mopedy spôsobujú takmer rovnaké znečistenie ako autá, a to pre vysoké emisie nestálych organických zlúčenín a oxidov uhlíka, vedúcich k tvorbe ozónu, ako aj takmer úplnú absenciu emisií oxidov dusíka, a teda nižšiu deštrukciu metánu.

V staršom výskume toho istého tímu sa objavila aj poznámka o tom, že letecký priemysel sa zaviazal k znižovaniu svojho vplyvu na klímu. Ak by k rovnakému procesu nedošlo v automobilovom priemysle, v budúcnosti by vplyv leteckej dopravy na klímu v prepočte na osobokilometer mohol byť o niečo nižší ako v prípade osobných áut. Vzhľadom na plány automobiliek s elektromobilmi a hybridmi je to však veľmi nepravdepodobný vývoj.

Zo záchrany planéty sa však príliš tešiť netreba. Vlastníctvo a používanie automobilu je čoraz viac prejavom spoločenského statusu v rýchlo rastúcich a ľudnatých štátoch. Dlhodobý vplyv cestnej dopravy na životné prostredie sa tak bude ešte istý čas prehlbovať, aj keby sme v Európe a Amerike hneď zajtra začali všetci jazdiť na bicykli.

vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk    facebook Pridať na FaceBook    print Vytlačiť

Najčítanejšie články

Najčítanejšie články za posledných 7 [30] dní

Inzercia