Vladimír Bačišin
Foto:  Kristina Alexanderson (flickr, licencia Creative Commons)
Vladimír Bačišin
Foto: Matt Blaze (Flickr.com, licencia Creative Commons)
Tomáš Mrva
Foto: Ilya Dobrych (Flickr.com, licencia Creative Commons)
Vladimír Bačišin
Tomáš Mrva
Aňa Ostrihoňová
Tomáš Mrva
Lucia Rakúsová
Foto: www.pixelator.be
Tomáš Mrva

Quo vadis, bulvárne médiá?

Bleskový kolaps najčítanejších britských novín News of the World po afére s odpočúvaním obetí násilia, ale aj politikov a celebrít, ako aj platením policajtom za informácie, vyvoláva otázky, kam sa posunie nielen impérium Ruperta Murdocha, ale celá bulvárna žurnalistika.

Detailom celej aféry, ktorá naplno vypukla, keď denník Guardian uverejnil informácie, že detektív najatý nedeľníkom News of the World získal prístup k odkazovej schránke 13-ročného dievčaťa, ktoré zmizlo a neskôr ho zavraždil masový vrah, sa venovať nebudem. Prehľadnou formou to za mňa spravila BBC a pre tých, ktorí chcú o kauze vedieť v podstate všetko, je najlepším zdrojom samotný Guardian.

Kľúčovými udalosťami aféry sú doteraz rozhodnutie vydavateľstva News International ukončiť existenciu nedeľníka News of the World, ktorý vychádzal od roku 1843. Jeho priemerná predajnosť bola 2,66 milióna výtlačkov, ale posledného čísla, ktoré bolo bez reklám, sa predalo 3,8 milióna kusov. Závažnejšie však je, že polícia zatkla Andyho Coulsona, bývalého šéfredaktora a neskôr hovorcu premiéra Davida Camerona. Spolu s ním skončil za mrežami aj niekdajší kráľovský korešpondent Clive Goodman, ktorý si už v roku 2007 odsedel štyri mesiace za odpočúvanie kráľovskej rodiny. Oboch prepustili na kauciu.

Nedá sa vylúčiť, že niečo podobné čaká aj Rebeku Brooksovú, tiež bývalú šéfredaktorku News of the World a v súčasnosti výkonnú riaditeľku News International, ako aj Jamesa Murdocha, ktorý šéfuje európskej a ázijskej časti News Corporation, ktorá je materskou firmou vydavateľa News of the World. Pre hlavu celého impéria, jeho otca Ruperta Murdocha, je najväčším bolehlavom, že je ohrozená jeho snaha získať úplnú kontrolu nad televíznou spoločnosťou BSkyB. Zároveň zrejme dúfa, že nebude musieť zavrieť aj Sunday Times, ktoré sa snažili získať informácie zo súkromia bývalého premiéra Gordona Browna.

Čo urobí lišiak Murdoch?

Britská mediálna scéna teraz pochopiteľne s napätím sleduje, aké budú ďalšie kroky Ruperta Murdocha, spolu so Silviom Berlusconim vari najznámejšieho mediálneho magnáta na svete. Len málokto verí tomu, že by úplne odišiel z bojiska a prenechal trh bulvárnych nedeľníkov konkurencii. Na to je príliš hrdý, tvrdohlavý a ambiciózny. News of the World mal čítanosť len o málo menšiu ako ďalšie dva najväčšie nedeľníky Mail on Sunday and Sunday Mirror.

Vo všeobecnosti sa predpokladá, že Murdoch čoskoro vytvorí nedeľnú verziu denníka Sun, ktorý je taktiež bezkonkurenčnou jednotkou na trhu. Nájsť dostatok čitateľov pre nový nedeľník by teoreticky nemal byť problém, pretože medzi ľuďmi, ktorí si kupujú Sun a News of the World, je veľký prienik. Istou komplikáciou však môže byť, že predaj Sunu sa v sobotu pred posledným vydaním News of the World znížil o 250 tisíc kusov. Ak sa tento trend potvrdí aj v ďalších týždňoch, rentabilnosť nového projektu môže byť otázna a Murdoch sa bude možno musieť zamerať na udržanie líderskej pozície Sunu.

Nepredvídateľná je aj reakcia inzerentov. Dá sa povedať, že hrobármi News of the World boli práve oni, keď niekoľko kľúčových zadávateľov okamžite po zverejnení kompromitujúcich informácií zrušilo zmluvy. Nové meno pre bulvárny nedeľník nebude ani zďaleka zárukou, že sa v ňom nebudú opakovať staré praktiky. Zdravý rozum by navrával, že redakcie sa z tejto príučky poučia, ale neurobili tak ani v minulosti, keď už jeden z reportérov skončil vo väzení, takže chuť riskovať a ísť za hranicu zákona v honbe za sólokaprami sa nemusí vytratiť.

Objavili sa tiež náznaky, že Murdoch sa na celý novinový biznis vykašle a bude sa venovať bezpečnejšiemu a ziskovejšiemu televíznemu segmentu. Ak by bol Murdoch len obchodník, tak by to s veľkou pravdepodobnosťou urobil, ale on je nepochybne zrastený s novinami ako málokto na svete. Bolo to takmer pred 60 rokmi, keď v Austrálii zdedil po otcovi svoje prvé noviny a predstava, že by sa na staré kolená venoval len televízii a internetu, je takmer utopická. Najmä keď aj jeho blízki spolupracovníci priznávajú, že novým médiám príliš (a podľa niektorých vôbec) nerozumie. Ak už pre nič iné, tak aspoň z nostalgie si určite nejaké noviny ponechá.

Dilema pre konkurentov

Do zvláštnej situácie sa po páde News of the World dostali konkurenčné bulvárne tituly. Na jednej strane v ich redakciách určite nebola núdza o škodoradosť, ale nedá sa vylúčiť ani to, že niekde sa teraz vo veľkom likvidujú podobné kompromitujúce materiály, aké položili na kolená ich rivala.

Predpokladať, že v ostatných bulvárnych (ale aj takzvaných serióznych, ako ukázal príklad Sunday Times) novinách pracujú len svätci, ktorí vždy rešpektujú súkromie a dôstojnosť ľudí, o ktorých píšu, by bolo dosť naivné. Stačí si spomenúť, ako v roku 2004 Daily Mirror uverejnil falošné fotografie, na ktorých mali britskí vojaci mučiť irackých zajatcov. Vtedy to stálo miesto šéfredaktora Piersa Morgana, ktorý odvtedy stihol spraviť úspešnú kariéru v Amerike.

Bez ohľadu na to, či sa Murdoch vráti s nejakým novým titulom alebo nie, zvyšok bulvárnych médií bude musieť zvoliť správnu taktiku na úspech a prežitie. Ak budú príliš agresívne, tak ich môže postihnúť rovnaký osud ako News of the World. Na druhej strane, ak nedokážu ponúknuť čitateľom dostatok senzácií zo života celebrít a náležitú dávku „krvákov“, tak sa od nich čitatelia odvrátia a pôjdu si ich hľadať na internet, kde je regulácia takmer nulová.

Šanca pre Daily Mail

Azda najväčšiu príležitosť vyškriabať sa na vrchol momentálne zrejme cítia v redakciách Daily Mailu a jeho nedeľnej verzie Mail on Sunday. Daily Mail má dlhodobo najstabilnejšiu čítanosť. V niektorých mesiacoch sa mu darí dokonca rásť a jeho internetová stránka je najnavštevovanejšia spomedzi všetkých britských novín. Na rozdiel od News of the World a Sunu neponúka úplne tvrdý bulvár, ale niečo, čo by sa dalo nazvať moralizujúcim bulvárom. Zároveň nie je ani ich slabým odvarom ako Daily Mirror a Sunday Mirror.

Šikovne cieli na konzervatívnu časť obyvateľstva článkami, v ktorých ochraňuje „tradičné hodnoty“, útočí na Európsku úniu a imigrantov, lamentuje nad rastúcou zločinnosťou aj vtedy, keď klesá, kritizuje poberateľov sociálnych dávok a brojí proti úsporným žiarovkám (a trocha prekvapujúco aj igelitovým taškám). To všetko skombinuje s rôznymi kuriozitami a aby nevyznel úplne puritánsky, tak pridá aj fotky celebrít v plavkách, ale nikdy nie bez (prípadne tak, aby nebolo aj tak nič vidieť). Stručne sa dá charakterizovať ako noviny pre tých, ktorí chcú, aby Anglicko zostalo nezmenené, ale majú radi každodenné klebety.

Aj vo svojej posadnutosti témami, ktoré som už spomenul, si zachováva istú kultivovanosť, na rozdiel povedzme od Sunday Expressu, ktorý má podobnú názorovú líniu, ale prezentovanú ostrejším, často až agresívnym jazykom. Od klasického bulváru ho odlišuje aj to, že svojho čitateľa nepovažuje za polointeligenta, ktorý nedokáže prečítať viac ako päť viet pokope. Aj preto v ňom nie sú výnimkou dvojstranové články o histórii alebo vede. Keď mierne zjednoduší svoju formu, tak má nepochybne šancu prevziať časť čitateľov z Murdochových novín. Obľúbený je aj medzi inzerentmi, pretože jeho čitateľská základňa má vyššie príjmy.

Šance ostatných bulvárnych novín budú do značnej miery závisieť od toho, či sa Murdoch vráti na trh s novým nedeľníkom. Ak áno, tak s ním takmer určite súťažiť nedokážu. Ak nie, tak sa rozbehne zaujímavý boj o osirelých čitateľov News of the World. Potom bude zaujímavé sledovať, či budú chcieť takú „divočinu“ ako doteraz alebo sa uspokoja s miernejšou formou bulváru. Každopádne, pád najčítanejších novín má už teraz zásadný dopad na mediálny trh.

vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk    facebook Pridať na FaceBook    print Vytlačiť

Najčítanejšie články

Najčítanejšie články za posledných 7 [30] dní

Inzercia