Články zo sekcie Články autora
Vladimír Bačišin
Foto:  Kristina Alexanderson (flickr, licencia Creative Commons)
Vladimír Bačišin
Foto: Matt Blaze (Flickr.com, licencia Creative Commons)
Tomáš Mrva
Foto: Ilya Dobrych (Flickr.com, licencia Creative Commons)
Vladimír Bačišin
Tomáš Mrva
Aňa Ostrihoňová
Tomáš Mrva
Lucia Rakúsová
Foto: www.pixelator.be
Tomáš Mrva

Desať banálnych dôvodov prečo nefunguje STV

Drišľakoviny mali od septembra nahradiť dokumenty BBC. Nenahradili.

Len v máloktorom štáte sa vymenilo pri verejnoprávnom televíznom válove počas dvadsiatich rokov takmer dvadsať televíznych manažmentov. Či bola dôvodom totálna neschopnosť, politická objednávka alebo nedostatok poctivých profesionálov, výsledok bol vždy katastrofálny: rabovanie, nedostatok kvalitných programov a politické prostituovanie.

Riaditeľ

Dvadsať rokov existencie Slovenskej televízie, devätnásť bábkových divadiel. S nezabudnuteľným rekordom trvania jedného z nich až tri dni. Každé s inou rozprávkou, iným okruhom bábok. Nekonečné začiatky a konce. Len máloktorá televízia (aj to zväčša v krajinách na východ od nás) sa môže pochváliť s podobne tragickým osudom. Osudom, ktorého mementom sú buď najhrôzostrašnejšie synonymá totality ako Darmo či Kubiš alebo „menšie zlá“ Materáka či Rybníčka, ktorí napriek sympatií verejnosti nevydržali tlak a podľahli radostiam služobných ciest či predajom pozemkov, chát a iných drobností.

Prvý dôvod: riaditelia Slovenskej televízie boli vždy len bábky v rukách politikov bez všestranne rozvinutej osobnosti a úprimnej vôle či ambície zmeniť danú situáciu či vysielanie k lepšiemu.

Rada STV

S výnimkou obdobia, kedy generálneho riaditeľa volil parlament, skutočnou hlavou, ktorá momentálne smrdí ešte viac ako riaditeľ a celý manažment STV, je Rada STV a Dozorná komisia. Práve oni sú skrytí vinníci zodpovední za momentálny stav STV. Poslušne sediac na teplých miestach a onanujúc na zasadnutiach, sa často len nekonštruktívne vyžívajú vo vlastných postulátoch a prejavoch. Prípadne odolávajú škandálom pre používanie služobných vozidiel alebo potichučky kolaborujú na kšeftoch vedenia STV.

Druhý dôvod: zlyhanie Rady STV kontrolovať vedenie bez účelových rozhodnutí a horúceho dychu lobistov.

Rozkrádanie

Ako sa raz vyjadril bývalý riaditeľ košického štúdia Marián Kleis, v televíznom a filmovom biznise sa len ťažko dokazuje, či topánočky, suknička alebo svietnik zapálený na scéne stál toľko, koľko stál. Koľko hodín maskéra či kaskadéra bolo skutočne využitých. Rozpočty relácií a programov tak môžu veselo naberať neuveriteľné rozmery a čísla. Keď sa k tomu pridá neschopnosť hospodárenia s rozpočtom (alebo skôr pozoruhodná schopnosť kamuflovania neexistujúcich služieb), netransparentnosť, nevýhodné zmluvy a tiché krytie očitých svedkov, nové vilky a vilôčky sú na svete. Povesť - nepovesť, podobné príležitosti zbohatnúť sa vyskytnú len raz za život...

Tretí dôvod: nevyvodenie trestno-právnej zodpovednosti voči nikomu, kto bol a je za katastrofálny finančný stav v STV zodpovedný.

Úzky pracovný trh

Na najdôležitejších programových, výrobných či dramaturgických postoch sú aj dnes pracovníci, ktorí vo verejnoprávnej televízii fungujú od čias komunizmu. Kontinuita je dôležitá, títo ľudia - a spolu s nimi aj ich často menej talentovaní rodinní príslušníci a priatelia - však tak zapustili korene, že nezávislého umelca s nápadom a bez silnej producentskej skupiny za chrbtom, hneď na začiatku udusí spleť sľubov, arogancie a neschopnosti.

Štvrtý dôvod: úzky okruh mediálnych „odborníkov“ a ich mafiánske vzťahy znemožňujú zdravé fungovanie mediálneho priestoru v STV a príchod novej krvi.

Prostredie

Slovenská televízia s cintorínom, internátmi či zoologickou záhradou v Mlynskej doline mnohým pripomína strašidelné panoptikum. Figúrky najrôznejšej formy a obsahu, nábytok zo 70. rokov a najmä spôsob správania a arogancia moci vás unáša do ríše komunizmu. Ešte aj v roku 2010. Ženy so zarastenými nohami, tesil ako obľúbený materiál, nedostatok hygieny, nevhodné pracovné prostredie spôsobujúce najrôznejšie choroby, plesnivé chodby, neutesnené okná, výkladná skrinka s mŕtvymi zamestnancami, zastarané kamery či strižne hodiace sa viac do technického múzea ako do televízie 21. storočia. Tragický obrázok bizarnej národnej inštitúcie.

Piaty dôvod: choré prostredie len umocňuje choré fungovanie STV.

Neschopnosť udržať si schopných

Verejnoprávne televízie v celej Európe zápasia s problémom odchodu svojich najlepších pracovníkov do komerčných médií a neschopnosťou si ich udržať (v našich podmienkach k tomu dochádza od roku 1995). Česť lojálnym antikomerčným výnimkám a mladým zaúčajúcim sa elévom, ktorí hneď po zorientovaní sa často volia odchod než zotrvanie v sterilnom a servilnom mediálnom priestore STV.

Šiesty dôvod: nefungovanie elementárnych pravidiel a amaterizmus väčšej časti pracovníkov STV spôsobuje odchod posledných profesionálov. Často nie náhodného.

Strach

S nedostatkom schopných osobností súvisí aj postkomunistický prežitok, a to strach alebo neschopnosť vyjadriť svoj názor. Zamestnanci STV nikdy neštrajkovali a neprotestovali. Neprotestujú, keď im Eurest navarí nedefinovateľnú stravu. Neštrajkujú, keď ich kosí smrteľná kosa Marcela Paru. Zamestnanci STV neprotestujú ani keď ich minister kultúry chce zlikvidovať....

Kde sú tie časy, keď ste po chodbách STV mohli stretnúť Jara Filipa, Milana Markoviča, Borisa Filana alebo aspoň nejakého mladého profesionála? Namiesto toho sú tu mutanti typu absolventov drevárskych fakúlt či ľudí neovládajúcich slovenský pravopis.

Siedmy dôvod: Neschopnosť a strach vyjadriť svoj názor vyúsťuje do neriešenia elementárnych problémov. Často nie náhodného.

Verejná mienka

Predstavme si, že by sa francúzska televízia France TV, ktorá je z 80 percent financovaná z koncesionárskych poplatkov a až dvadsiatimi percentami z príjmov z reklamy (čo u nás lobisti komerčných televízií cez svoje politické spojky znížili na minimum, aj to klesajúce), dostala do podobnej situácie ako naša. Francúzi by štrajkovali, rozprúdili verejnú debatu o svojej identite a potrebe verejnoprávnej inštitúcie. My nadávame a voláme po zrušení čiernej diery a to len preto, že nie sme schopní, my sami nie sme schopní, vytvoriť fungujúcu televíziu. Faktom síce ostáva, že momentálny program je jeden z najkatastrofálnejších za posledné obdobie, pozrite si však detské a vzdelávacie programy na Dvojke. Možno ich uvidíte naposledy.

Osmy dôvod: Rozkrádanie a politické prostituovanie majú za následok negatívne vnímanie STV verejnosťou. Často nie náhodného.

Bokovka

Pre niektorých zamestnancov STV nie je poslušné sedenie v štátnom molochu jediný pravidelný zdroj obživy. Počas pracovnej doby - keďže organizačná štruktúra nikdy nestihne kopírovať aktuálne potreby televízie - sú niektorí infarktovo preťažení, iní pozerajú do plafónu, prípadne hrajú scrabbles, takže majú čas nielen na hrátky, ale aj na prácu pre Slovenský rozhlas, dabingové štúdiá či konkurenčné komerčné televízie. Samozrejme, s oveľa vyšším profesionálnym nasadením...

Kým platy najpoctivejších pracovníkov sú často finančne poddimenzované, ich menej vyťažení kolegovia - často veľmi blízki politikom či finančnikom - poberajú platy na úrovni vrcholového manažmentu.

Deviaty dôvod: neschopnosť vytvoriť vyvážené a konkurencieschopné prostredie v rámci STV so spravodlivým systémom odmeňovania. A prirodzená nelojálnosť.

Vyššia hra patriotov

Chaos a anarchia, ktorá momentálne v STV vládne spolu s tendenciami rušenia koncesionárskych poplatkov niekomu vyhovuje (vedeniu, komerčným televíziám na čele s ministrom kultúry, CME...?). Za tupého prizerania sa davu. O pár rokov možno naozaj nebudeme vedieť kto bol Vido Horňák či Michelangelo Antonioni a našou jedinou činnosťou bude poslušné počúvanie uspávanky korporátnych spoločností a nakupovanie vecí, ktoré nepotrebujeme.

Likvidačné nastavenie zákona o STV spolu s netransparentnými pravidlami v samotnej televízii a hlavne vplyv najvyšších lobistických skupín vrátane súčasnej vlády a jej ministrov, zákonite speje k privatizácii a možno aj k likvidácii jednej z európskych verejnoprávnych inštitúcií.

Desiaty dôvod: Zrušiť či zlúčiť STV s SRo je najľahšie, ozdraviť alebo sfunkčniť oveľa ťažšie, ale to národ kultúrnych barbarov, ktorý si neváži sám seba, len ťažko pochopí.

Autor/ka pracoval/a v Slovenskej televízii.

vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk    facebook Pridať na FaceBook    print Vytlačiť

Najčítanejšie články

Najčítanejšie články za posledných 7 [30] dní

Inzercia