Ľubomír Jaško
Uršula Fotisová

Road movie

Preplnené chorvátske diaľnice, rušné letiskové haly a všeobecná letná dovolenková hystéria sú hot-symbolmi mobility človeka v globalizovanom svete. Toto je mobilita celkom príjemná, v záujme relaxu a vítanej zmeny. Intenzívne migrovanie svetom však jesenným ochladením neskončí.

Byť ženatý s viacerými miestami

Ulrich Beck, profesor sociológie na mníchovskej univerzite vo svojom už klasickom diele Čo je globalizácia – Omyly a odpovede, prekypuje nekonvenčnými metaforami a v súvislosti s mobilitou človeka používa jednu z najoriginálnejších. Miestna polygamia – byť ženatý s viacerými miestami je vstupnou bránou globalizácie do vlastného života. Svoju analýzu neoživil len vtipnou metaforou, ale – netradične pre váženého sociológa – konkrétnym ľudským príbehom. Hovorí o elegantnej sedemdesiatničke z nemeckého Tutzingu, ktorá trikrát ročne letí do Kene. Tam žije v hustej sieti Nemcov a Afričanov. Jej priateľka Doris si v Keni vzala Inda moslimskej viery. Smútok po domove má v živote týchto dám dva hlasy, jeden volá Tutzig, druhý Keňa. Ich životná situácia nie je dôsledkom deštrukcie, je zvolená slobodne a bez akéhokoľvek vonkajšieho diktátu. Nie je globalizovaný len veľký vonkajší svet, ale životné príbehy ľudí. Súčasný človek je nomád vyššieho druhu, stále na cestách alebo hoci aj na jednom mieste, ale nadmiestny svojím mobilným telefónom a emailovou komunikáciou.

Nie každá mobilita je slobodnou voľbou. Spoločnosť Manpower zameraná na celosvetové služby v zamestnanosti oslovila 31 tisíc ľudí a tvrdí, že 78 percent z nich je ochotných presťahovať sa za prácou a 41 percent ľudí je ochotných robiť tak opakovane. Viac ako tretina z nich by sa podľa prieskumu presťahovala na akékoľvek miesto na svete. Najbežnejšími dôvodmi na cestu za prácou je vyšší plat a šanca spraviť kariéru. Podľa spoločnosti je na celom svete 190 miliónov ľudí, ktorí žijú v inej krajine, než sa narodili. Ide o 3 percentá celkovej populácie, čo je vraj najviac v doterajšej histórii. Z tých ľudí, ktorí majú bakalársky titul alebo vyššie vzdelanie je ochotný presťahovať sa za prácou viac ako 85 percent, kým u ľudí s nižším vzdelaním je to 62 percent.

Mantru o mobilite pracovnej sily donekonečna (alebo len do času?) omieľajú moderní personalisti a je jedným z pevných bodov národných stratégií aktívnej politiky zamestnanosti. Zástupy au-pair a vysokoškolsky vzdelaných čašníkov zarábajúcich libry či eurá dopĺňajú túto víziu dokonale farebnými obrazmi. A predsa, to nie je jediná mobilita.

Pohyblivosť ducha

Sociológ Beck upozorňuje aj na inú mobilitu – vnútornú. Táto znamená vyššiu mieru duchovnej pohyblivosti, ktorá umožňuje žiť v pluralizovanom svete. Nové miesta a krajiny môžu byť aj v imaginárnej mape ľudského vnútra. Vnútorná viacmiestnosť je opakom fundamentalizmu, paušalizácie a hanobenia. Nie je to obyčajný kozmopolitný pohľad, ale zvedavosť voči akémukoľvek inému svetu druhého človeka. Tu sa nejedná o novú multikultúrnu ideológiu, ktorá je vo svojej maxi-tolerancii netolerantná, ale o obyčajnú schopnosť prežívať viacnárodné procesy na jednom mieste svojho osobného života.

Pointou tohto uvažovania je paradox. Skutočná dynamika života nie je to isté čo schopnosť celý život sa hýbať, prekračovať hranice, meniť prechodné bydliská, zamestnávateľov a susedov. Vonkajšia mobilita upozorňujúca na seba s veľkým treskom, ľudia v lietadlách a imigračných kanceláriách nie sú ešte zárukou skutočnej mobility, pohybu ducha. Otvorenosť mysle a pestrosť životných foriem umožňuje byť zaujímavo nadnárodným i tým, ktorí si vystačia celé desaťročia s jednou adresou. Príležitosť nie je to isté ako jej využitie. Pohyblivosť medzi svetmi, kultúrami a náboženstvami sa môže odohrávať aj na jednom mieste.

Nie je nevyhnutné vyraziť na preplnené diaľnice a letiská, aby človek vyťažil z globalizovaného sveta jednu z mála výhod.

vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk    facebook Pridať na FaceBook    print Vytlačiť

Najčítanejšie články

Najčítanejšie články za posledných 7 [30] dní

Inzercia