Aňa Ostrihoňová
Tomáš Mrva
Foto: Drew Leavy (flickr, licencia Creative Commons)
Aňa Ostrihoňová
Tomáš Mrva
Ján Gregor
Tomáš Mrva
Ján Gregor
Ľubomír Jaško
Kristián Klima
Tomáš Mrva
Kristián Klima
Lucia Rakúsová
Ján Gregor

Keď v Británii nasneží

Každá krajina má po nádielke snehu problémy s dopravnou infraštruktúrou, ale len Británia vždy na celej čiare zlyhá. Nepripravenosť sa stretáva s naivitou, neskúsenosťou a … hlúposťou.

Je normálne, aby 10-20 centimetrov snehu a mínus 5 stupňov Celzia zavreli tisíce škôl a na celú noc uväznili na diaľniciach stovky áut? Britská klíma má svoje špecifiká, no počasie, a z toho vyplývajúca situácia na cestách, sa veľmi nelíši od Nemecka či Slovenska. Na cestárov nadávame tiež zhruba všetci rovnako, ich kolektívne vedomie má vskutku nadschengenské, ba priam transatlantické rozmery, lebo nadávajú aj Kanaďania.

Pripravenosť úradov a všetkých 450 snežných pluhov registrovaných v Británii je jedna vec, pripravenosť vodičov druhá. Svorne však pokračujú v tradícii kapitánov Scotta a Franklina. Na cestu sa vydávajú bez príprav a skúseností a potom hrdinsky zomierajú v snehových závejoch. Namiesto pomníka dostanú 10 sekúnd slávy v správach.

Británia je ako motoristická krajina veľmi zvláštny prípad. Na jednej strane sa hrdí desiatimi majstrami sveta v F1 (druhá Brazília má troch), vychádza v nej asi milión motoristických časopisov a pretekársky okruh má každá druhá dedina.

Prístup ľudí aj úradov k automobilizmu imidžu vyspelej krajiny, a povesti relácie BBC Top Gear, nezodpovedá. Do auta prakticky nepotrebujete nič. Žiadnu povinnú výbavu, dokonca ani vodičák. Mať na aute štyri rôzne pneumatiky je povolené, rovnako ako parkovať v protismere. Ešpézetku vám vyrobia v obchode. To sa už čudoval aj imigrant z Nigérie, ktorý mi zhotovil náhradu za moju prasknutú.

Všetci sú v sladkej naivite spokojní, až jedného dňa príde zima a na sklách sa zjaví námraza. Človeka so škrabkou neuvidíte, ale zato si uvedomíte, prečo je Británia závislá na kreditných kartách. Liatie vody z rýchlovarnej kanvice do nádržky na kvapalinu do ostrekovačov tiež nie je výnimočné, ale kapitán Scott, ktorý sa vybral do Antarktídy s poníkmi, by bol určite hrdý.

V médiách si počas snehového Blitzu podávali kľučky „experti“ na jazdenie v zime, ale nikoho som ani raz nikoho nepočul čo i len spomenúť zimné pneumatiky. Motoristi sa však dozvedeli, že si majú zo sebou zobrať do auta teplú deku, do termosky horúci čaj a nabiť mobil. Automobilový ekvivalent situácie, keď namiesto toho, aby niekto podlahu utrel, postaví vedľa mláčky ceduľku „Wet Floor“.

Blamáži sa nevyhol ani slávny motoristický novinár Jeremy Clarkson z Top Gearu, ktorý sa neúspešne pokúšal v BMW X6 zdolať mierne stúpajúcu zasneženú cestu. Určite nie na zimných gumách, pretože cestu by bez problémov zdolalo auto strednej triedy so zimnými pneumatikami.

Téma zimných pneumatík je predmetom vášnivých krčmových a internetových diskusií, kde sa vždy nájde skupina bláznov, ktorá tvrdí, že zimné pneumatiky sú zbytočné. Dobre známe zo Slovenska, Česka, ale aj z Kanady. Ani tam totiž zimné pneumatiky, s výnimkou Quebecu (od novembra 2008), nie sú povinné.

Na Severnej Amerike je zaujímavý názor, ktorý v Európe nezaznieva, a síce že používanie zimných pneumatík v zime môže viesť k väčšiemu počtu nehôd, lebo vodiči by mohli získať klamlivý pocit bezpečnosti a riskovať. Rovnaká argumentácia sa používa proti airbagom, ABS či stabilizačným systémom.

Samozrejme, kanadské zimy sú o niečom inom ako slovenské či britské. A dosť podstatným rozdielom ale je, že v Severnej Amerike sú autá štandardne dodávané s tzv. celoročnými pneumatikami, ktoré v zime predsa len ponúkajú lepšiu trakciu ako letné.

Dopravný kolaps, ktorý každú zimu Britániu paralyzuje, by sa dal minimalizovať, keby sa ľudia prispôsobili počasiu. Ako však demonštrovali znalci z RAC (Kráľovský automobilový klub), drvivá väčšina ľudí nemá o zimných pneumatikách ani šajnu. Automobile Associations (AA) ich na svojej stránke spomína len v súvislosti s výletmi do lyžiarskych stredísk na kontinente.

Zimné pneumatiky tvoria len asi 3 percentá britského trhu, v Škótsku je podiel asi 10 percent. Podľa údajov britského ministerstva dopravy, bola v roku 2003 takmer polovica zimných nehôd spôsobených šmykom. Ľudia búrajú aj pri výjazde z dvora na cestu. Mimochodom, na Slovensku podľa prieskumu spoločnosti Continental jazdilo pred zmenou zákona na zimných pneumatikách len čosi vyše polovice vodičov.

Zohnať zimné obutie môže byť v Británii problém. KwikFit, sieť servisov a predajní, zimné pneumatiky vôbec nepredáva, etyres.co.uk a blackcircles.com ich nemali na sklade, vraj ich ale bežne mávajú v novembri a decembri. Bežnou odpoveďou na otázku „Máte zimné pneumatiky?“ je varovanie, že studded tires, čiže pneumatiky s „klincami“ sú v Británii nelegálne.

Obchodníci sa prispôsobujú dopytu, ale dopyt neexistuje, pretože ľudia nevedia, čo majú chcieť. Ale v tomto prípade nejde o marketing, skôr, hoci to vyznie socialisticky, o osvetu. Osvietení vodiči si ich objednávajú často z Nemecka.

Redaktor časopisu Autocar Will Powell sa v októbri 2008 zamyslel, či by Britom zimné gumy prospeli. Vyvolal diskusiu, kde bezpečnosť ustupovala pseudoargumentom o nákladoch a uskladnení. Áno, pneumatiky nie sú zadarmo, lenže každé tri mesiace na zimných znamenajú o tri mesiace dlhšiu životnosť letných.

No a potom je tu názor, že zimné pneumatiky sú v Británii zbytočné. Ako sa to vezme. Klasická letná pneumatika je prispôsobená odvádzať maximálne vodu a navyše pri teplotách nižších ako plus 7 stupňov Celzia sa jej priľnavosť progresívne zhoršuje. Môže za to zmes, z ktorej je vyrobená. To nie je marketingový trik, to je fakt a hoci to tak nevyzerá, väčšina Britov by výhody zimnej pneumatiky v zime využila. Priemerná zimná teplota v Británii sa pohybuje od 3 do 5 stupňov.

Zaráža len, že, na rozdiel od iných zimou postihnutých krajín, kde sa o zimnom obutí verejne diskutuje, v Británii je téma zimných gúm predmetom debat v „anarchistických kroužcích“. Samozrejme, dopravný kolaps v Británii nemožno zúžiť na problematiku zimných pneumatík. No ich výhody na snehu, ľade či „kašovitej vrstve“ sú oproti letným také dramatické, že ich celoplošné nasadenie by výrazne znížilo následky snehových kalamít.

Na druhej strane, východ sa baví na Bratislave, „venkov“ na Prahe, americký stredozápad na Kalifornii, Kanada na Británii … a kontinent tiež. A BBC môže oprášiť dramatickosť vojnového spravodajstva.

(Autor je redaktorom agentúry World Business Press Online)

vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk    facebook Pridať na FaceBook    print Vytlačiť