Aňa Ostrihoňová
Výrez z obrazu Roberta Bielika
Aňa Ostrihoňová
Juliana Mrvova
Aňa Ostrihoňová
foto: about.com
Aňa Ostrihoňová

Fotograf na piatok: Robert Doisenau

Vo Francúzsku sú známejšie a populárnejšie ako diela Henriho Cartier-Bressona fotografie Roberta Doisenaua (1912 – 1994). Fotograf Paríža, jeho nočného života, kaviarní, džezu, bohémov, intelektuálov, pouličnej každodennosti, toho všetkého, čo si predstavujeme pod atmosférou Paríža.

Paríža, ktorý bol a už nie je. Robert Doisenau sa pôvodne vyučil za typografa a k fotografii sa dostal ako samouk.Ostýchavý sedemnásťročný mladík si kúpil svoj prvý fotoaparát Rolleifex, vďaka ktorému dokázal zvíťaziť nad svojou plachosťou. Spôsob fotenia, pri ktorom fotograf pozerá mierne zhrbený na aparát zhora a nie cez hľadáčik, mu svojou neagresívnosťou vyhovoval nasledujúcich tridsaťdeväť rokov, kým ho nevymenil za Leicu.

Robert Doisenau 

Jeho prvá práca fotografa bolo zamestnanie reklamného a technického fotografa pre továreň Renault. O prácu však prišiel, pretože sa kvôli svojej rebelskej povahe do nej častokrát nedostavil, a tak ho vyhodili. V tridsiatych a v prvej polovici štyridsiatych rokov sa horko ťažko pretĺkal, až kým neprišiel jeho povojnový úspech vo fotografovaní žoviálneho a radostného Paríža.

V roku 1950 urobil sériu fotografií venovaných bozkom pre časopis Life. Doisneu si všimol mladý párik v kaviarni a poprosil ich, aby mu zapózovali bozkom pred radnicou. Stala sa z toho jedna z najznámejších parížskych fotografií. Napriek tomu nepatrila k autorovým obľúbeným, pretože mal pocit, že jej chýba spontánnosť. Dievča z fotografie svoju kópiu s Doisenauovým venovaním predalo o polstoročie neskôr švajčiarskemu zberateľovi za stopäťdesiatpäť tisíc eur.

V šesdesiatych rokoch bola takzvaná humanistická fotografía na ústupe a Doisenauovo meno upadalo do zabudnutia, aby sa záujem o jeho dielo znova prebudil v osemdesiatych rokoch, keď najmä v Ázii zožali jeho výstavy obrovský úspech. Po jeho smrti ostalo v jeho pozostalosti štyristopäťdesiat tisíc negatívov.

Vznik digitálnej fotografie a najmä skvalitnenie fotografických prístrojov v smartfónoch priniesli v poslednej dekáde nebývalý rozmach amatérskej fotografie. Fotografovať dnes môže naozaj každý a po počiatočnej investícii do fotoaparátu či mobilu, fotografovanie už nenesie so sebou také náklady a možné komplikácie ako v nie tak dávnej minulosti.

Fotografovanie sa tak „zdemokratizovalo. Seriálom „Fotograf na piatok“ si každý týždeň pripomenieme klasických fotografov a fotografky, ktorí položili základy tohto vizuálneho umenia a možno časom pribudnú aj mená zo súčasnej fotografie.

vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk    facebook Pridať na FaceBook    print Vytlačiť