Tlačová správa
Tlačová správa
Tlačová správa
Tlačová správa
Andrea Průchová
Andrea Průchová
Janka Kršiaková
Janka Kršiaková
Meryl Streep ako Železná Lady
Ján Gregor
Foto: BBC
Janka Kršiaková
Janka Kršiaková
Foto: Sony Pictures
Natália Ďurníková
Lucia Rakúsová
Foto: Flickr (Andre Bulber, licencia Creative Commons)
Slavomír Olšovský
Svetlana Žuchová
Miro Tížik
Foto: Mark Craemer
Natália Ďurníková
Alice ve městech
Lucia Rakúsová
Ján Gregor
Natália Ďurníková

Nebudem sa báť žiadneho zla

To je motto, ktoré asi najvýstižnejšie charakterizuje životnú – pracovnú i voľnočasovú – filozofiu bratov Sama a Deana Winchesterovcov, teda protagonistov amerického seriálu Supernatural, ktorého ôsma séria práve vrcholí.

Sam a Dean si prešli peklom (doslova) a prežili ho. Vedia, ako vyzerá nebo, videli jeho „dokonalosť“ a dokonca vedia aj to, ako to chodí v očistci. Sam a Dean majú totiž zaujímavé povolanie (alebo poslanie?), pri ktorom sa stretli temer so všetkými druhmi temnoty sveta (nie práve veľa hovoriaci slovenský distribučný názov seriálu znie Hrozba z temnoty). Sú bojovníkmi proti zlu a lovcami nadprirodzena (okliešťujúci český distribučný názov znie Lovci duchů). Sam a Dean sú prototypmi hrdinov, vďaka ktorým môžeme my ostatní pokojne spávať.

Veľmi zjednodušene by sa seriál Supernatural (prinajmenšom jeho prvé série) dal opísať takto: dvaja „krásavci“ sa prevážajú naprieč krajinou neobmedzených možností vo frajerskom historickom vozidle a burácaniu motora sekunduje len hudba pustená na celé kolo, ktorá vytvára ideálnu kulisu pre zneškodňovanie človečenstvo ohrozujúcich monštier, príšer a bytostí. Že to nie je najlepší prvý dojem? Možno nie. Ale dať naň v tomto prípade by bola zásadná chyba.

Boj s nežiaducimi bytosťami

Supernatural je hororovo-mysteriózna séria. To v prvom rade. V tom druhom je to príbeh bratov, ktorí sa rozhodli (viac-menej dobrovoľne) ísť v stopách svojho otca a bojovať s démonmi, duchmi a rôznymi bytosťami z druhej strany, resp. s bytosťami, ktorých – nech sa už vzali odkiaľkoľvek – výskyt na tejto strane nie je žiaduci.

Aby mohli bojovať štýlovo, prevážajú sa v Chevrolete Impala z roku 1967 s kufrom plným zbraní od výmyslu sveta. To pre prípad, že náhodou nezaberú náboje naplnené soľou, či soľ samotná (ak budete mať pocit, že vás niečo prenasleduje, spravte okolo seba kruh zo soli a to vás aspoň čiastočne ochráni). Aby toho nebolo málo, prenasledovanie zlovoľných bytostí si spestrujú púšťaním rockových vypaľovačiek a sem-tam si pri tom – občas súc pod tónom – aj spievajú.

Supernatural v tom najzákladnejšom móde zobrazuje boj dobra a zla, súboj, ktorý je tu už od nepamäti. My (ľudia) ako tí dobrí, oni (monštrá) ako tí zlí, my ako tí, čo bojujú za ostatných, oni ako tí, čo bojujú len sami za/pre seba.

Seriál vychádza koncepčne a tematicky predovšetkým z mestských legiend, z rozprávaní o nadprirodzenom, z príbehov, pri ktorých sa človek pousmeje, poprípade ho strasie. Bratia Winchesterovci sa s takýmito podivnosťami stretávajú pravidelne. Dokonca ich väčšinou vyhľadávajú, aby s nimi mohli bojovať a posielať ich do horúcich pekiel, a to doslova.

Vyrovnávajú si účty s (občas ťažko) identifikovateľným zlom, ktoré síce je súčasťou sveta, to ale neznamená, že ho musíme za každú cenu prijať. Aby mohli svoju prácu vykonávať čo najefektívnejšie, často (rozumej vždy) používajú presvedčivé mimikry, napríklad vystupujú ako agenti FBI. Neboli by to však Winchestrovci, keby v tom nebolo tak trochu zábavy. Však, páni agenti Plant a Page? Alebo agenti Ford a Hamill?

Život, ktorý títo seriáloví bratia vedú, je osamelý a nie veľmi šťastný. Keď sa raz niekto rozhodne pre takúto prácu, musí sa zmieriť aj s jej dôsledkami. Dean a Sam sa s tým vyrovnávajú každý po svojom, ani jeden sa nedokáže tváriť, že „tie veci“ neexistujú. Po všetkom, čo videli, to asi ani nie je možné. Napriek tomu, že nenávidia svoj život (prinajmenšom s ním nie sú celkom spokojní), nemôžu/nedokážu z neho odísť.

Pomocníci

Pri svojej ceste, počas ktorej sa ocitli v pekle, nebi aj očistci (Dean bol vo všetkých troch), musia ako správni hrdinovia preukázať ochotu sebaobetovania. Obaja musia niekoľkokrát ukázať, že sa vedia obetovať pre dobro druhého/druhých, že sa dokážu vzdať, zrieknuť seba.

Vo svojom boji nie sú však celkom sami. Bobby je ich „knihovník“, keď treba „ústredňa FBI“ a zároveň otcovská postava, ktorá funguje ako ich mentor i partner (sám je bývalý lovec). Castiel je anjel, ktorý v sebe objavil lásku k ľuďom, a ktorému sa nie celkom páči, ako to v nebi vyzerá, preto sa začne angažovať. A Ruby je démon, ktorý má problém s tým, kam peklo speje a nie je presvedčený o tom, že by malo byť aj na zemi (stratil by sa totiž zmysel všetkého). Práve títo traja pomocníci reprezentujú tri póly alebo roviny celého kozmu seriálu – zem, nebo a peklo – a tým vytyčujú priestor, v ktorom sa jeho rozprávanie odohráva.

Supernatural je v podstate dramatickým seriálom. Skvelé na ňom je to, že sa neberie príliš vážne a že si dokáže urobiť zábavu aj sám zo seba. Ironizuje svoje hlavné postavy a svoju tému (náprotivkom Sama a Deana v niektorých častiach rozprávania sú tzv. ghostfacers – tí, čo čelia duchom – teda skupinka štyroch geekov, ktorí z lovenia spravia postupom času výhodný biznis a stanú sa z nich hviezdy, hoci v zásade ide o lovcov – amatérov bez talentu a potrebných schopností), ironizuje populárnu kultúru ako takú (seriály, televíznu kultúru, fanúšikovstvo) atď.

Čistá popkultúra

Sám seriál je však popkultúrou v tej najčistejšej forme. Je plný vražedne vtipných hlášok, odkazov a alúzií na seriály, komiksy, filmy, populárnu hudbu a pod. Je intertextuálnym korpusom, v ktorom sa spája staré s novým, napríklad tradičné legendy a folklór s novodobými povesťami. Počas doteraz odvysielaných ôsmich sérií „žmurkli“ tvorcovia na diváka toľko razy, že by sa to nedalo ani len spočítať (v jednej časti sa napríklad Sam a Dean dostanú zo seriálu do „skutočného“ sveta, kde stretnú samých seba ako hercov).

Osem sérií a 168 epizód je dosť. Preto sa niet čo diviť, že aj seriál samotný za ten čas prešiel zmenami. Zatiaľ čo prvé série boli viac-menej epizodické (jeden príbeh – jedno monštrum) a uzatvorené (napríklad ako prvá séria seriálu Smallville), ako počet epizód rástol, príbeh sa začal „rozlievať“.

Pribudli nové postavy, nové kontexty (nebo a peklo), teda nové obsahy, ale aj nová forma. Začali sa experimenty so schémami rozprávania, zmenou perspektívy, pribudli ozvláštňujúce momenty (cestovanie v čase) a prepojenosť jednotlivých dielov bola zrazu taká, že týždňové čakanie na nasledujúcu epizódu sa mohlo pokojne zmeniť na pekelnú tortúru.

A toto všetko Supernaturalu pomohlo udržať sa, dokonca stať sa počtom fanúšikom jedným z najobľúbenejších seriálov súčasnosti.

Kto si chce tak trochu pripomenúť whedonovské seriálové opusy Buffy, premožiteľka upírov a Angel, koho fascinujú hrdinovia prechádzajúci krajinou za účelom, aby pomáhali tým, ktorí to potrebujú (taký Knight Rider bez Hasselhoffa, zato s inými obludami), môže naskočiť. Zadné sedadlá čiernej Impaly sú ešte voľné.

vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk    facebook Pridať na FaceBook    print Vytlačiť