Tlačová správa
Tlačová správa
Tlačová správa
Tlačová správa
Andrea Průchová
Andrea Průchová
Janka Kršiaková
Janka Kršiaková
Meryl Streep ako Železná Lady
Ján Gregor
Foto: BBC
Janka Kršiaková
Janka Kršiaková
Foto: Sony Pictures
Natália Ďurníková
Lucia Rakúsová
Foto: Flickr (Andre Bulber, licencia Creative Commons)
Slavomír Olšovský
Svetlana Žuchová
Miro Tížik
Foto: Mark Craemer
Natália Ďurníková
Alice ve městech
Lucia Rakúsová
Ján Gregor
Natália Ďurníková

Kde sú hranice nemožného?

Seriál Fringe (2008 – 2013), ktorého poslednú epizódu odvysielala americká televízia Fox koncom januára tohto roka, bol zo začiatku prirovnávaný k svojho času nesmierne populárnym a z dnešného pohľadu už klasickým Aktom X.

Ako množstvo iných seriálov i tento pravdepodobne doplatil pri snahe zaradiť a škatuľkovať predovšetkým na unáhlenosť súdov, v tomto prípade vedenú tým, že sa tematicky orientoval na rôzne podoby a roviny nadprirodzena.

Táto počiatočná podobnosť s Aktmi X sa však pomerne rýchlo ukázala byť nie celkom na mieste, pretože Fringe sa v priebehu piatich sezón vyprofiloval ako absolútne svojbytný, koncepčne a „remeselne“ veľmi dobre zvládnutý a zaujímavý projekt, ktorý nepotrebuje byť pripodobňovaný k žiadnej súčasti seriálového kánonu.

Seriál Fringe (2008 – 2013) 

Tvorcovia: J. J. Abrams, Alex Kurtzman, Roberto Orci

Východisková mustra príbehu je asi taká, že agentka FBI, pološialený vedec a jeho syn pracujú na nevšedných, zvláštnych alebo, povedzme, nie celkom prirodzených prípadoch.

Olivia Dunhamová, doktor Walter Bishop a Peter Bishop sú vcelku zvláštna trojica protagonistov, ktorá vie (každý z nich na základe iných skúseností), že svet je plný podivností a že zďaleka nie všetko, čo prekračuje rámec bežného ľudského chápania musí byť automaticky z iného sveta. Teda môže, ale maximálne tak z nášho paralelného, pretože, ako sa neskôr ukáže, hranice medzi svetom tu a tým za zrkadlom sú porušené a obidva sa začínajú rúcať.

Doktor Walter (postava na pomedzí Einsteina a Frankensteina) je až príliš nadaný vedec, ktorý, keď mu zomrel syn, ukradol jeho „dvojníka“ z paralelného sveta, aby mu zachránil život a už ho nevrátil. To bolo prvé porušenie hranice, ktoré spôsobilo, že jej každé ďalšie prekročenie ju oslabovalo a začali sa na jednej i druhej strane otvárať trhliny. Agentka Dunhamová je tiež mimoriadne obdarenou osobou, avšak vyplýva to z toho, že ako malé dievča bola jedným z detských pokusných králikov v projekte, ktorý viedli Walter a William Bell (mimochodom toho v seriáli stvárnil Leonard „Mr. Spock“ Nimoy). Peter Bishop, Walterov „syn“, je zas veľmi vynachádzavý a inteligentný človek, ale svoj potenciál nevyužíva tak ako by mohol a živí sa ako podvodník.

Toto rôznorodé trio spojí na začiatku seriálu to, že sa postavy navzájom potrebujú a že ich potrebuje svet, pretože každý z nich disponuje čímsi, čo je nevyhnutné k riešeniu netradičných prípadov. Samozrejme, ako to už býva, pri ich práci sa samotné postavy pred divákom odhaľujú a opakovane sa rozkrývajú a vytvárajú aj vzťahy a väzby medzi nimi.

Tak postavy ako i diváci postupne prichádzajú na to, že všetko je nejakým (a spravidla zásadným) spôsobom prepojené s Walterovou minulosťou a každý prípad vychádza z výskumov, ktoré robil práve on, poprípade William Bell, jeho niekdajší spolupracovník, zakladateľ a majiteľ Massive Dynamic, korporácie zameriavajúcej sa na výskum všetkého druhu.

Fringe je teda už uzatvorenou kapitolou. Fringe, to je epopeja piatich sérií (rovnej stovky epizód), na ktorej konci si divák uvedomí, že nič nebolo náhodné a tvorcovia mali pravdepodobne od samotného začiatku premyslené, čo a ako, teda odkiaľ kam sa chcú svojím rozprávaním dostať, čo nie je štandardom, pretože dosť seriálov sa tvorí za chodu. Zo začiatku sa síce zdalo, že pôjde len o čisto epizodický typ seriálu, pri ktorom sa vôbec nič nestane, keď človek sem-tam pár častí vynechá. Postupne sa to ale zmenilo, makropríbeh naberal stále zreteľnejšie kontúry a ukázalo sa, že urobiť to by bola priam fatálna chyba.

Seriály, v ktorých je jednou z hlavných „postáv“ veda, bývajú príťažlivé najmä v tom zmysle, že ukazujú nové možnosti, prekračujú hranice a tematizujú, čo by mohlo byť, keby... Tieto artefakty väčšinou teda rozvíjajú idey a hypotézy, ktoré už v nejakej podobe jestvujú a spravidla to robia tak, že ich dovádzajú do dôsledkov (napríklad aj iný seriál, ktorý sa zhodou okolností uzavrel tiež po piatich sezónach, Mestečko Heuréka fungoval obdobne).

Fringe je dobrý seriál. Nie, je to skvelý seriál! Má svoj úvod, jadro i záver a jasnú a hlavne uzatvorenú štruktúru, má expozíciu (tá trvá o čosi dlhšie ako obyčajne – asi poldruha sezóny), kolíziu, krízu, peripetiu i katastrofu s katarzným účinkom, ktorý reprezentuje biely tulipán. Z toho pohľadu ide teda o dokonalý útvar, aspoň v rámci svojho druhu a žánru určite.

Článok vyšiel v upravenej podobe v časopise ROMBOID.

vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk    facebook Pridať na FaceBook    print Vytlačiť