Tlačová správa
Tlačová správa
Tlačová správa
Tlačová správa
Tlačová správa
Andrea Průchová
Andrea Průchová
Janka Kršiaková
Janka Kršiaková
Meryl Streep ako Železná Lady
Ján Gregor
Foto: BBC
Janka Kršiaková
Janka Kršiaková
Foto: Sony Pictures
Natália Ďurníková
Lucia Rakúsová
Foto: Flickr (Andre Bulber, licencia Creative Commons)
Slavomír Olšovský
Svetlana Žuchová
Miro Tížik
Foto: Mark Craemer
Natália Ďurníková
Alice ve městech
Lucia Rakúsová
Ján Gregor
Natália Ďurníková

Boj prchkého kajúcnika

Čo môže kázať impulzívny, agresívny motorkár so záľubou v zbraniach, slabosťou pre alkohol a omamné látky, ktorého drogová a kriminálna kariéra začala veľmi skoro? Môže sa jeho minulosť stať paradoxne jeho devízou v boji za budúcnosť iných?

Najnovší film Marca Forstera Kazateľ Kalašnikov spracúva príbeh Sama Childersa založený na jeho autobiografickej knihe Another Man' s War. Je to príbeh muža, ktorému hrozila smrť kvôli jeho aktivitám v kriminálnom prostredí, a ktorý sa rozhodol, že ak má zomrieť, jeho smrť musí mať zmysel. Dodnes sa preto zúčastňuje na vojenských operáciách vo východnej Afrike, aby oslobodzoval deti unesené Armádou Božieho odporu (LRA) Josepha Konyho.

Hlavný hrdina filmu pochopí nevyhnutnosť zmeniť svoj život vo chvíli, keď sa v kúpeľni zúfalo snaží zmazať zo zakrvavených šiat stopy po zločine, ktorého sa dopustil pod vplyvom drog. Jeho obrátenie je stvárnené mdlo a až príliš zjednodušene. Nájde si prácu, založí firmu, svojej rodine kúpi nový dom. Návšteva misionára v jeho farnosti ho privedie na myšlienku odísť na pár týždňov do Afriky a pomôcť tam pri obnove vojnou zničených budov v Ugande.

Návšteva susedného Južného Sudánu však všetko zmení. Childers stretáva deti, ktoré čelia stálemu ohrozeniu. Armáda Božieho odporu vypaľuje ich dediny, zabíja ich rodiny, unáša ich a núti bojovať. V tej chvíli sa v Childersovi opäť zobúdza bojovník a začína sa schizofrénia jeho rozdvojeného života, plná výziev a nevyhnutných obetí.

Na jednej strane v Amerike postaví tzv. kostol druhej šance, ktorý je otvorený pre všetky zblúdilé duše, vrátane prostitútok a kriminálnikov, na strane druhej sa stále vracia do Afriky, posadnutý myšlienkou zachrániť tamojšie siroty a vyslobodiť detských vojakov. Za každú cenu. Pri tejto snahe naráža na neúspechy, ktoré sú skúškou a pre ktoré svoj boj nevzdáva, ako aj na čiastočné úspechy, po ktorých ho prenasledujú výčitky a otázka, či sa nedalo spraviť viac. Nenávidí ľudí, ktorí nie sú schopní obetovať nič zo svojho pohodlia, vo svojej posadnutosti pomôcť prestáva vnímať potreby svojich najbližších a odcudzuje sa im.

Tento film poznačili mnohé nedostatky – diváka môže rozladiť prílišné zjednodušovanie, zmiasť občasná strata motivovanosti konania postáv, ako aj medzery v línii príbehu. Extatické náboženské prejavy a pátos sú občas na hranici znesiteľnosti , no napriek tomu čosi bráni odpísať tento film ako zbytočný. Na to kladie priveľa dôležitých otázok a núti uvažovať:

Máme právo súdiť toho, kto mnohým ublížil, ale svoje hriechy oľutoval a snaží sa ich napraviť? Do akej miery možno odporovať zlu? Dá sa bojovať za mier so zbraňou v ruke? Zabíjať v mene Boha? Ako vyriešiť kolíziu úloh manžela a otca a boja za stovky detí v neznámej krajine? Nesieme vinu za smrť tých, ktorých sme nezachránili?

Pozitívom filmu je, že sa nesnaží na tieto otázky odpovedať, ale že ich iba kladie. Že neprináša príbeh jednofarebného hrdinu, ale príbeh rozporuplného a hľadajúceho človeka. Z hľadiska súčasného moderného sveta, ktorý rozkolísal princípy mužskej identity, je zaujímavý motív renesancie prapôvodnej roly aktívneho muža.

Gerardovi Butlerovi sa úspešne podarilo stvárniť len jednu tvár hlavnej postavy - neohrabaného, drsného, prchkého motorkára; presvedčivosť kazateľa, dobrácky záblesk očí skutočného Childersa mu však chýba. Možnosť zachytiť tento rozdiel má divák pri bežiacich záverečných titulkoch, ktoré sprevádzajú aj autentické fotografie a zábery. Určite stojí zato počkať si aj na otázku, ktorou Childers obhajuje metódy svojho boja.

Tak ako pri iných životopisných filmoch aj tento vyvoláva zvedavosť a snahu vypátrať, ako to bolo naozaj. Aj v tom môže spočívať význam Kazateľa Kalašnikova. Lebo aj keď mohol byť silný príbeh Sama Childersa nepochybne sfilmovaný aj lepšie, už tým, že sa dostal na plátna kín, upriamil pozornosť na zaujímavú, i keď kontroverznú osobnosť , a na deti, ktoré sú nútené bojovať v ozbrojených konfliktoch. Ako však hovorí sám protagonista príbehu, bol by rád, keby divák vnímal tento film predovšetkým ako svoj príbeh. A čo ja? Čo spravím ja?

Film je v slovenskej distribúcii od 5. januára 2012.

vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk    facebook Pridať na FaceBook    print Vytlačiť

Najčítanejšie články

Najčítanejšie články za posledných 7 [30] dní

Inzercia